INAPOI LA ADFR

Urban Eye Film Festival si provocarea de a locui

Când orașele în care trăim devin din ce în ce mai nelocuibile pe zi ce trece, Urban Eye Film Festival scoate în evidență folosind limbajul cinematografic, diverse moduri de a explora spațiul locuirii, interoghează asupra felului în care ne folosim de acest mediu construit și cum îl putem transforma în ceva mai mult decât un simplu adăpost.

Festivalul, ajuns la cea de-a 5-a ediție în acest an, a revenit între 7-11 noiembrie, cu o selecție de filme documentare și de ficțiune, toate având ca temă recurentă relația pe care omul o stabilește cu întregul corpus de clădiri din jurul său. La aceste proiecții, desfășurate la Cinema Elvire Popesco și Teatrul Apollo 111, se adaugă și o serie de evenimente conexe, care au venit în întâmpinarea tuturor ideilor pe care și le propune proiectul. Un sfârșit de săptămână plin de filme despre oraș, vizionate chiar în București, la Urban Eye Festival.

Filmele documentare au fost precum niște priviri în adâncime asupra acestei teme a locuirii, transformată în diferite maniere, într-un mare ritual de a co-exista. ,,The Other Side of Everything”, filmul Milei Turajilic, inventariază istoria secolului trecut din Iugoslavia, prin prisma unei uși încuiate de decenii, dintr-un apartament din Belgrad. Apartamentul este chiar cel în care a copilărit regizoarea, iar personajul central al documentarului este mama sa, o activistă în timpul revoluției. Ce aduce nou filmul este această capacitatea de a îngloba o istorie largă în jurul misterului aflat dincolo de ușile închise.

,,Integral Man”(r. Joseph Clement) este biografia impresionantei case, care îmbină rigoarea matematică cu armonia muzicii, aparținând lui Jim Stewart, cel mai publicat matematician după Euclid, filantrop și activitst LGBTQ. Jim și casa sa, spațioasă, sterilă, perfectă, par a fi același corp, iar stilul documentarului de a prezenta în detaliu fiecare colț și fiecare motivație din spatele alegerilor arhitecturale, impune filmului o recepție drept manual meticulos de creeare a unui spațiu modern, care poate să servească atât locuirii, dar și spectacolului. Lumea din care face parte matematicianul este glamour, apretată. Iar Jim fiind un pasionat al muzicii, coloana sonoră este o prezență în sine, aliniată curbelor din casă.

Un alt film ce abordează pasiunea pentru arhitectură a unor personalități este ,,The Idea is Paramount. The Arhitectural Passions of Andrzej Wajda” (r. Jacek Link-Lenczowski), care include o serie fascinantă de interviuri cu cineastul polonez, cu soția sa și cu regizorul și arhitectul Krysztof Ingarden. Colaborarea dintre cei doi a dus la materializarea unor clădiri inovatoare în peisajul arhitectural din Cracovia – poate, printre cele mai impresionante, Pavilionul Wyspianskiego.

,,Gaming: The Real World” aduce o senzație ceva mai fresh legată de restructurarea și replanificarea orașelor în care trăim. Prin civic gamification, profesioniștii în cercetare urbană utilizează jocuri video precum Minecraft, Cities: Skyline pentru a planifica strategii de facilitare a locuirii în orașe. Singurul argument punctat în film care să demonstreze că, uneori, nici această metodă nu va aduce rezultate de necombătut, este că lumea din realitate este cu mult mai imprevizbilă decât cea din jocurile video. Proiecția filmului a fost urmată de o discuție cu Karsten Michael Drohsel, un astfel de profesionist, care a și coordonat Atelierul Playing Bucharest, prin care participanții au avut ocazia să vizualizeze Bucureștiul în mod virtual.

Din programul festivalului, filmele de ficțiune au reușit să traseze un soi de ambiție ideală legată de cum vizualizează omul spațiul și mediul înconjurător, în care decide să locuiască. În deschiderea festivalului a fost proiectat ,,Outdoors” (r. Asaf Saban, 2017), care spune povestea unui cuplu ce începe să-și construiască o casă, în provincia natală a soției, Yaara. Filmul poziționează în primul plan conflictul emoțional care se naște între Gili și Yaara. Fascinante sunt micile detalii de la nivelul dialogului dintre personaje. Unul dintre acestea le povestește soților că a fost atât de stresat ca mașina nou cumpărată să nu fie zgâriată, încât a ales să o zgârie chiar el, în mod intenționat. Se aduce în discuție, la o petrecere în casa încă nemobilată, a eseului feminist al Virginiei Woolf, ,,O cameră separată”. Aceste două intervenții construiesc și mai mult în jurul temei filmului despre fragilitatea ființei umane în comparație cu imensitatea goală a obiectelor practice, căreia tot omul îi dă sens și atașează sentiment.

Filmul de închidere a fost superbul ,,Aquarius” (r. Kleber Mendonca Filho) aflat în competiția pentru Palme d’Or la Festivalul de Film de la Cannes din 2016. Clara este singura locatară dintr-o serie de locuințe construite la malul oceanului care nu și-a cedat apartamentul unor dezvoltatori imobiliari care vor să demoleze și să contruiască în loc, un hotel. Filmul poate fi perceput ca o emoție puternică determinată de atașamentul pe care Clara îl manifestă față de întreaga zonă în care a locuit până atunci, punând spirit de vendetta în lupta cu dezvoltatorii.

Pe toată durata festivalului a putut fi vizitată și expoziția despre locuirea colectivă, aplicată pe modelele existente în România, ,,LO±VE. Locuire și vecinătate”. Printre crâmpeiele din textele poetice de literatură consacrate despre spațiu, adăpost, cămin, expoziția și-a propus să facă inventarul din 1918 a diverselor tipuri de locuințe împărtășite de oameni, cu scopul de a înțelege mai bine prezentul și de a găsi soluții pertinente în ceea ce privește regândirea modului în care locuim noi, împreună, în același oraș. În mod ludic, în mici capsule, au fost redimensionate străzi, blocuri, copii, toate plasate în aceeași instalație minusculă, bidimensională, care trimite cu gândul, evident, la memoriile copilăriei. Întrebarea ne este adresată personal: cum am trăit, cum trăim și cum vom trăi?

Poate fi casa cu adevărat ,,o închidere ce se deschide”, cum zicea Noica? Și ce rol joacă spațiul și organizarea lui în ,,deschiderea întinderii”? – extras din broșura LO±VE. Locuire și vecinătate.

 

Un articol de Diana Smeu

Ultimele Stiri