INAPOI LA ADFR

Interviu cu Anamaria Antoci despre ce inseamna sa fii producator de film

Anamaria Antoci a studiat coregrafie la UNATC și și-a dorit să fie coregraf de teatru. În prezent este producător de film și co-fondatoare a festivalului Bucharest International Dance Film Festival. Am vrut să aflăm mai multe despre provocările profesionale ale carierei de producător de film, despre proiectele și planurile de viitor ale Anamariei, iar ea ne-a răspuns la toate curiozitățile și ne-a povestit și ce vom afla în cadrul masterclassului Student Hub: "Scenariul e gata. Ce urmează?" de pe 30 octombrie.

Ai studiat coregrafie la UNATC și ți-ai dorit să fii coregraf de teatru. Cum și de ce s-a întâmplat să ajungi la producție de film?

S-a întâmplat să iau contact cu ce se întâmplă în culisele unui spectacol de dans și mai apoi a unui festival de teatru, și am ajuns să mă îndrăgostesc ușor, ușor de munca de organizare. Mi-a plăcut mult să fiu parte din echipa care face lucrurile să se întâmple și am înțeles cât de importanți sunt oamenii pasionați care sprijină realizare actului artistic, și nu doar creatorii.

Tranziția spre producția de film a venit din nevoia unor noi provocări, după aproximativ 5 ani în care am lucrat pentru o arie largă de proiecte culturale și evenimente artistice.

Și ce anume te-a îndemnat să rămâi în acest domeniu și să nu te întorci la management cultural sau coregrafie?

În perioada în care am lucrat ca și coordonator de proiecte culturale, mi-am dat seama că nu vreau să mă îndrept spre o carieră de manager cultural. Pur și simplu am simțit că nu e pentru mine.

La coregrafie nu am renunțat niciodată, am renunțat doar la a fi coregraf. Cred că meseria asta n-a fost pentru mine și am admis că nu am talentul necesar, însă pasiunea pentru dans a rămas. De aici și implicarea mea în producția unor spectacole de dans, apoi în realizarea unor scurtmetraje de dans și în organizarea unui festival de film de dans.

Am observat că, uneori, oamenii nu-și dau seama ce face un producător de film și care sunt atribuțiile lui. Aș vrea să elucidăm misterul cu următoarea întrebare: Care este cea mai grea provocare pe care o are de îndeplinit un producător de film, în general?

Cred că e greu de elucidat și asta pentru că atribuțiile sunt multiple și răspunsul poate fi foarte stufos. Rolul unui producător nu este ușor de definit, însă este este central în realizarea unui film. Resposabilitățile producătorului pot include orice de la dezvoltare de scenariu la asigurarea finanțărilor, până la gândirea unei campanii de marketing. Tot el este responsabil și de angajarea tuturor membrilor echipei, începând cu regizorul.

Dar cea mai mare provocare cu care te-ai confruntat tu de-a lungul carierei de producător și pe care ai reușit să o îndeplinești cu succes?

Probabil că de cele mai multe ori provocările cele mai mari apar la primul film.

După o perioadă lungă în care am trimis filmul în versiune de lucru mai multor programatori de festival și agenți de vânzare, și am primit refuzuri constante, am reușit să mă opresc fix înainte de a periclita și o ultimă oportunitate importantă. S-a dovedit că variantă finală de montaj a fost cea care a convins și a atras selecția într-un festival important.

Cum și pe ce criterii îți alegi proiectele și producțiile pe care decizi să le „aduci la viață”?

În primul rând, trebuie ca proiectul să mă captiveze de la prima citire. În al doilea rând, contează foarte mult relația pe care o am sau pe care vreau să o dezvolt cu regizorul filmului. Ca să contribui la aducerea proiectului la viață, trebuie să cred cu totul în el, și doar așa voi reuși să conving la rândul meu alte persoane să creadă și să investească în el.

Ce este „Tangaj Production” și cum a luat naștere?

Tangaj Production este compania mea de producție de film și a luat naștere din nevoia de a-mi concentra energia într-un singur loc și de a da o identitate comună proiectelor pe care le inițiez.

Cum arată relația producător – regizor ideală pentru tine?

Trebuie să fie o relație bazată pe încredere, viziune și scopuri comune. De cele mai multe ori, în teorie este un love story, iar în practică este o căsnicie complicată.

La ce proiecte lucrezi în prezent? Cariera de producătoare de film îți lasă timp să te ocupi și de alte proiecte?

Lucrez la o serie de proiecte de lung și scurt metraj, printre care: noul lungmetraj regizat de Dan Chișu, Jandarmul, momentan în stadiu de post-producție, un film debut al unui regizor din Republica Moldova – Grigore Bechet, și noul lungmetraj al lui Adrian Sitaru.

Pe lângă proiectele de film, mai sunt implicată într-un festival de film de dans anual (Bucharest Internatioanal Dance Film Festival) pe care l-am inițiat în 2015 împreună cu o coregrafă foarte talentată, și prietena mea cea mai bună, Simona Deaconescu.

Ce planuri de viitor ai?

Vreau să continui să produc filme, cât mai diverse și îndrăznețe, ideal alături de o echipă dinamică formată din 3-4 persoane, într-o piață bazată pe transparență și echitabilitate.

Ai un sfat pentru producătorii tineri care abia au intrat în lumea aceasta sau își doresc să o facă?

Sfatul meu este să nu viseze la succes și festivaluri mari, ci la idei noi și scenarii oneste. Succesul unui film nu înseamnă doar Cannes sau Berlin. Să fie flexibili, creativi și să aibă răbdare pentru că fiecare proiect are drumul lui.

Și, în final, despre ce ne vei vorbi la masterclass-ul de pe 30 octombrie, de la CINETic: “Scenariul e gata. Ce urmează?”

Voi povesti despre relația producător – regizor, despre rolul producătorului, de unde pornește și unde se termină, despre importanța unei strategii de dezvoltare și finanțare personalizate, despre cum să împachetezi un proiect de film încât să fie atractiv pentru finanțatori și despre orice altceva, în funcție de întrebările sau subiectele adresate de participanții la întâlnire.

Credit foto: Adrian Silișteanu, BIDFF

Un interviu de Romina Banu

Ultimele Stiri