INAPOI LA ADFR

#behindthescreen: de vorbă cu Anamaria Antoci despre producția filmului Ilegitim

Inaugurăm rubrica #behindthescreen, care se bazează pe experiențele echipei, cu bune și cu rele, dincolo de camera de filmat, cu un interviu cu Anamaria despre producția filmului Ilegitim.

Ana Maria Antoci este, încă din 2012, producător de film pentru 4Proof Film. După ce a lucrat la scurtmetraje precum Artă (r. Adrian Sitaru) și Meda (r. Emanuel Pârvu), Anamaria a produs primul lungmetraj, Ilegitim (r. Adrian Sitaru), urmat de Fixeur (r. Adrian Sitaru) și Planeta Petrila (r. Andrei Dăscălescu).

„Ilegitim” spune povestea a doi frați (Alina Grigore și Robi Urs) și iubirea lor ilegitimă. Un tată medic (Adrian Titieni) și mai multe denunțuri. O familie în care limita dintre moral și legal nu a existat niciodată. Nici măcar în cazul unui avort.

 

  1. Știu că Ilegitim a fost primul lungmetraj la care ai lucrat, după ce o perioadă de timp ai lucrat doar la scurtmetraje. Poți să ne spui care a fost cea mai mare provocare în producția acestui film?

Cred că provocarea cea mai mare a fost luarea și asumarea deciziei de a-l produce 100% independent. Odată cu asta a venit și necesitatea de a-mi canaliza toată energia în găsirea unor soluții alternative care să suplinească lipsa banilor. Filmul independent mai vine și cu nevoia de a îndeplini fizic mai multe roluri în echipa de filmare.

  1. Cât au durat filmările pentru Ilegitim?

Filmările au durat doar 12 zile.

  1. Cum și pe ce criterii au fost aleși actorii pentru aceasă producție?

Aș putea spune că actorii l-au ales pe Adrian Sitaru, iar apoi el m-a ales pe mine. Majoritatea actorilor care joacă în Ilegitim sunt neprofesioniști, ei fiind cursanții Alinei Grigore la școala de actorie InLight. Alina și-a propus inițial să creeze împreună cu ei o piesă de teatru și au început prin conturarea unor personaje. La momentul în care Adrian Sitaru s-a implicat, și a apărut idea realizării unui film, a pornit lucrul cu actorii aleși deja de Alina.

  1. Alina Grigore este co-autoare a scenariului, împreună cu Adrian Sitaru și, din câte știu, Ilegitim este un film care se bazează pe foarte multă improvizație din partea actorilor. Care este explicația din spatele acestei alegeri?

Pornind de la ce am menționat mai sus, procesul de lucru a continuat cu dezvoltarea personajelor și a fiecărei povești de viață. Iar apoi relațiile dintre personaje au dat naștere acțiunilor. Adrian Sitaru a decis să nu le dea actorilor un scenariu cu dialoguri fixe, pe care ei să le memoreze, ci libertate de improvizație a dialogurilor pornind de la indicațiile lui.

  1. Cum a fost atmosfera din timpul filmărilor?

Timp de 2 săptămâni, actorii și-au însușit viața personajelor create. Task-ul principal din timpul filmărilor a fost ca actorii să simtă cât mai puțin prezența echipei (care oricum a fost una minimală), să nu simtă că spațiul le este invadat. Acest lucru a fost vital pentru obținerea autenticității în comportamentul și dialogurile personajelor.

  1. Cu siguranță au fost și situații neprevăzute sau momente funny. Ai putea să ne dai exemple de astfel de momente?

Cea mai neprevăzută situație, și nu prea funny, a fost să pierdem locația principală cu 2 zile înainte de începerea filmărilor. Dar eu cred că toate lucrurile se întâmplă cu un rost, așa că am găsit o soluție alternativă, care s-a dovedit a fi chiar mai potrivită.

Ce a fost funny, pe toată durata filmărilor, pentru ca personajele să accepte prezența echipei de filmare în spațiul lor, a fost crearea convenției că suntem un grup de muncitori care reparăm chestii prin casă.

  1. Pe lângă scurtmetraje și Ilegitim, ai lucrat cu Adrian Sitaru și la Fixeur și lucrezi și în cadrul 4 Proof Film, casă independentă de producție de film. Cum poti să ne descrii experiența de a lucra cu Adrian Sitaru? Cum este el ca regizor și ca om?

Înainte de a deveni primul regizor cu care am lucrat, Adrian Sitaru a fost prima persoană care mi-a spus că voi ajunge să fiu producător. Și ca om, și ca regizor, este foarte generos și atent cu cei din jurul lui. Personal, am învățat foarte multe de la el.

  1. Spuneai într-un interviu mai vechi că “Întotdeauna trebuie să ştim cui se adresează un anume produs cultural. Eu cred că există un public pentru orice.”. Ilegitim abordează un subiect neobișnuit, delicat, care șochează; nu este un film comercial, ci un experiment cu improvizație. Cărui public i se adresează, așadar, filmul?

Ilegitim nu este un experiment, ci un film de ficțiune bazat pe o metodă de lucru a regizorului cu actorii diferită de cea clasică. Prin urmare, publicul n-a fost nici el diferit față de cel care urmărește filme românești sau europene în general. Sunt de acord că subiectul este unul delicat, însă nu ne-am propus nici o secundă să șocăm, ci să ridicăm întrebări, și cred că rezultatul obținut a fost cel dorit.

  1. Pe 21 martie ai câștigat, în cadrul Galei Premiilor Gopo, trofeul pentru “Tânără Speranță”. Ai un sfat pentru producătorii tineri, pentru viitoarele “tinere speranțe” care abia au intrat în lumea aceasta sau își doresc să o facă?

Sfatul ar fi să nu viseze la succes și festivaluri mari, ci la idei noi și scenarii oneste, iar apoi totul vine de la sine. Succesul unui film nu înseamnă Cannes sau Berlin. Să fie flexibili, pentru că nu există o rețetă, fiecare film are drumul lui.

 

un articol de Romina Banu

Ultimele Stiri